Mokykla - TAU Projektai

Progimnazija ir technologijų centras – „Šarlotė“

SenvagÄ—s g. 4-6, KlaipÄ—da

 

Architektūrinės idėjos konkursas, II vieta
Faktai.
– Per 25-erius nepriklausomybÄ—s metus Lietuvoje pastatyta tik viena nauja mokykla.
– 25-erius metus politikai vykdo Å¡vietimo reformÄ…, taÄiau teigiamų pokyÄių nÄ—ra.

 

Klausimai. Vaikai pusę dienos, penkias dienas per savaitę praleidžia mokykloje – kaip padaryti, kad tas laikas būtų malonus?
Kokia mokykla turėtų būti, kam teikiamas prioritetas?
Kaip padaryti, kad vaikams iš mokyklos nesinorėtų eiti namo? Kas tai turėtų būti?

 

Pats pastatas savaime nÄ—ra ypatinga vertybÄ—, taÄiau jame koduojami tvarÅ«s ryÅ¡iai tarp žmonių, ryÅ¡iai su gamta, tradicijų kÅ«rimas tampa „namais“ kurių nesinori palikti, kurie traukia vis dar ateiti po pamokų, sugrįžti. Be abejonÄ—s tam nepakaks vien tik architektÅ«rinių priemonių, bet aplinka, erdvÄ— gali paskatinti pokyÄius ir žmonių galvose ir visų pirma užsakovo. Vien tik architektas visko nesukurs, bet jis gali padaryti pradžiÄ… – pasÄ—ti sÄ—klÄ…. O ar ji sudygs ir duos vaisių, tai jau daugelio profesijų darbas. Bet svarbiausia yra noras pradÄ—ti norÄ—ti, galvoti kitaip.

 

Dogmos. Iki Å¡iol statytos mokyklos Lietuvoje – tai pagrinde XX a. sovietinis paveldas. Å io sovietinio mentaliteto rezultatas – mokymo fabrikai, kuriose prievarta kiÅ¡amos žinios ir muÅ¡truojamos 800-1500 jaunos galvos. Prievarta auklÄ—jami jaunų zombių kalvÄ—. Agresija, prievarta, žalingi įproÄiai – tai vis aktualesnÄ— Å¡iandieninių mokyklų kasdienybÄ—. Mokyklos teritorijų tvÄ—rimas tvoromis, apsaugos firmų samdymas mokyklose – tai bandymai sprÄ™sti problemas. Ar nÄ—ra kitų priemonių Å¡ioms XXI a. visuomenÄ—s ugdymo problemoms sprÄ™sti? Paradoksalu, bet kuo visuomenÄ— turtingesnÄ— (pvz. JAV) tuo ekscesų mokyklose daugiau, tuo jos aÅ¡tresnÄ—s ir skaudesnÄ—s.

 

Ką daryti? Kaip turėtų būti? Kas ta mokykla? Kokia ji turėtų būti?
Mokykla kaip idealus pasaulis. Daugelyje kultÅ«rų yra įprasta, kad žmonÄ—s siejantys savo gyvenimÄ… su mokslais ir iÅ¡mintimi, atsiriboja nuo pasaulietiÅ¡ko gyvenimo ir keliauja gyventi į uždaras bendruomenes, nepriklausomÄ… pasaulį. Gyventi pažinimui ir iÅ¡minÄiai. Å iandien nebÄ—ra mokyklos modelio, kuris vadovautųsi aiÅ¡kiai apibrėžta idealaus gyvenimo forma. Pagrindinis Å¡iandieninÄ—s pedagogikos iÅ¡eities taÅ¡kas yra požiÅ«ris, kad vaikai ir jaunuoliai turi save plÄ—toti, atrasti ir realizuoti savo galimybes, ir dÄ—l to turÄ—tų bÅ«ti ne kreipiami, o lydimi.

 

Mokykla – bendruomenÄ—s centras. Šalia projektuojamo sklypo esanÄio gyvenamo kvartalo  Žolynų bendruomenÄ— yra viena iÅ¡ aktyviausių ir bendruomeniÅ¡kiausių KlaipÄ—doje. TaÄiau Å¡i bendruomenÄ— neturi jokios socialinÄ—s infrastruktÅ«ros. ValstybÄ—s turtas (mokyklų pastatai) iÅ¡naudojami mažiau nei 30% per parÄ… ir dar mažiau per metus. TodÄ—l mokyklos patalpas, sporto aikÅ¡tynus siÅ«loma iÅ¡naudoti ir bendruomenÄ—s poreikiams. Mokyklos prieigas, patalpas (valgykla, biblioteka, sporto salÄ—, bÄ—gimo takai, stadionas, sporto aikÅ¡telÄ—s) siÅ«loma pritaikyti funkcionuoti skirtingais laiko rėžimais. Tai kurtų tvirtesnius socialinius ryÅ¡ius, socialinÄ™ integracijÄ… investicijų tvarumÄ…. Å alia gyvenanÄių senjorų profesinÄ— ir gyvenimiÅ¡ka patirtis natÅ«raliai perduodama jaunÄ…jai kartai. AbipusÄ— socialogizacija ir ekonominÄ— nauda.

 

MÅ«sų siÅ«loma mokykla dedikuota vaiko individualumui lavinti. Pastatas projektuojamas mažo ir jaukaus mastelio: 1-2 aukÅ¡tų tÅ«riai sklandžiai integruoti į esamÄ… gamtinÄ™ aplinkÄ…: medžių giraitÄ™ ant Å¡laito. IÅ¡naudojant reljefÄ… kuriamos įdomios ir individualios mokyklos įvairių tipų vidaus erdvÄ—s. KlasÄ—ms priskirti nedideli vidiniai kiemeliai, kuriuos kiekviena mokinių klasÄ— turÄ—s pareigÄ… prižiÅ«rÄ—ti, taigi iÅ¡mokti rÅ«pintis ir tvarkyti savo aplinkÄ…. SusibÅ«rimų vieta projektuojama komplekso centre, tai pagrindinÄ— mokyklos aikÅ¡tÄ— skirta didesniems mokyklos renginiams, taip pat ir kasdieniniams iÅ¡lydÄ—jimams ir pasitikimams. Taikomas vakaruose jau tradiciniu tapÄ™s principas: „KISS&RIDE†– “bÅ«Äiuok ir važiuok†vaikų iÅ¡lydÄ—jimo vieta.
Mokykla_planas1
Mokykla_planas2
Mokykla_planas3
Mokykla_planas4
Kuriami nauji ryÅ¡iai. Technologijų centras projektuojamas Å¡iaurinÄ—je sklypo pusÄ—je siekiant sukurti sÄ…sajas su Universiteto Botanikos sodu. Nuo mažų dienų diegiamas tobulÄ—jimo siekimas (judÄ—jimas tolyn aukÅ¡tyn, gilyn) tai akivaizdžiai demonstruojant, integruojant universitetinÄ™ veiklÄ…. Taip pat vienoje iÅ¡ susiformavusių DanÄ—s upÄ—s salų siÅ«loma įkurti lauko klasÄ™ “Salaâ€: biologijos laboratorijÄ…, kurioje vyktų betarpiÅ¡kas vandens floros ir faunos pažinimas.
Darnaus judumo, sveiko miesto, sveiko namo principai – panaudojant sklypo reljefo faktorių – Å¡laitas, kalnas, laiptai – judÄ—jimas, mankÅ¡ta, kopimas vis aukÅ¡tyn reljefu – perspektyva, karjera, pažinimas (mokyklos vidaus bendravimo erdvÄ—s,  laiptai).
Tai tik pirmi klausimai ir tezÄ—s Å¡iame problematiÅ¡kame iÅ¡Å¡Å«kių vandenyne – (mokyklos projektavimas) į kurį reikÄ—tų giliai pasinerti.